AFİŞ
Herhangi bir
haberi; herkese duyurmak, reklam ve propaganda yapmak için duvar veya bu iş için hazırlanmış yerlere yapıştırılan el yazması
veya basılı kağıt. Kelime
Fransızca affiche’den dilimize geçmiştir. baskı ve resim sanatlarının bulunmadığı, yahut
henüz yayılmadığı, hele halkın çoğunun okuma-yazma bilmediği devirlerde ve
yerlerde tellallarla yapılan ilanların yerini, son zamanlarda afiş almıştır
Avrupa’da
genel olarak on yedinci yüzyıla doğru daha çok tiyatro ve fuarların duyurulması
maksadıyla görülmüştür.
Afiş
genellikle bir yazı ve
bir resimden meydana gelir. Resmi makamlar tarafından yapılan ve bir haberin duyurulması gayesini güden
afişlerde resim bulunmaz. reklam niteliğini
taşıyan afişlerde ise genellikle resme büyük önem verilir ve yazı, resmin
tamamlayıcısı olarak kullanılır.
Sanatçının zevkine
göre afişlerin de türlü şekiller gösterebileceği tabii ise de, genel olarak
afişler için bazı temel şartlar belirlenebilir. Afişte renk parçaları büyük, ayrıntılar
az, kompozisyon kapalı ve dağınık
olmalıdır. yazı da resim kadar önemlidir. Bazen
kötü bir yazı bütün bir
afişin etkisini yok edebilir. Yazının düzenli ve resim ile ahenkli bir şekilde
kaynaşmış olması gerekli olduğu gibi, çok az ve çarpıcı olması da şarttır.
Satırlarla dolu olan resimler, sanat bakımından başarılı afiş
sayılmaz, çünkü afiş kısa ve kesin bir ifade tarzıdır.
SLOGAN
Slogan, bir
grup, örgüt veya kurumun amaç ve araçlarını
genel olarak tanımlayan bir deyiş veya sözcük topluluğuna
verilen isimdir. Slogan sözcüğünün diğer bir adı da mottodur. Birçok ülke, kent, üniversite ve diğer kurumların
mottoları bulunur. motto sözcüğü
İtalyanca'dan gelir ve kökeni Latince muttire yani "mırıldanmak, söylenmek" tir
Firma öncelikle
markasıyla sonra sloganıyla zihinlerde kalıcı olur. Mesela; “Özgür Ansiklopedi”
sloganını tüketiciler duyduklarında zihinlerine hemen "Wikipedia" markası gelir. Sloganlar marka bilinilirliği açısından olmazsa
olmazlardandır. Bir firmanın güçlü yapısını simgeleyen faktör sloganıdır. Slogan yalnızca
firmalar için önemli değildir. Özel ve kamu kurum ve kuruluşları,üniversiteler, hastane ve oteller, toplum kuruluşları"
, spor kulüpleri, örgütler ve siyasi partiler için de sloganlar büyük önem taşırlar.
MARKA
(Trademark)
Köken olarak) İtalyanca’da "marca" dan dilimize geçmiş. O da
Almanca’daki "mark"tan gelir İmalatçı veya tacir tarafından kendi mal
ve hizmetlerini tanıtmak ve onları rakiplerin ürünlerinden ayırdetmek için
kullanılan kelime, söz veya işaret. Marka, işletme ünvanı veya işletmenin
ürününe verilen özel bir isim şeklinde olabilir. Marka kullanmaktaki asıl amaç
firmayı tanıtmaktır. Bununla birlikte, marka alıcıyı da korur. Belirli markalar
tüketicinin gözünde belirli kalitelerin simgesi durumundadır. Dolayısıyla
malların değişik kalitelerinin ayırdedilmesine yardımcı olurlar. Üretici
açısından da kendi malları üzerinde bir ölçüde monopolcü güç kazanılmasına yol
açarlar. Bu sayede tüketicinin talebi kendi malına doğru yönlendirilir ve talep
üzerinde bir ölçüde denetim sağlanır. Yeni malların tanıtımında ve reklam
faaliyetlerinde markanın önemli bir rolü vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder